Habilitandin (Post-doc Research Fellow)
Habilitandin (Post-doc Research Fellow)
Habilitandin (Post-doc Research Fellow)

Habilitandin (Post-doc Research Fellow)

Post-doc Research Fellow

Dr. Susan Harris-Hümmert

Dr. Susan Harris-Hümmert
Lehrstuhl Hölscher - Wiss. Mitarbeiterin

Raum:
208
Telefon:
06232 / 654-166
Telefax:
06232 / 654-410
E-Mail:
Homepage:

Susan Harris-Huemmert completed her doctoral thesis at the University of Oxford on the work of evaluators of higher education in Germany using a case study of a large evaluation of educational science in the state of Baden-Württemberg. She has worked on longitudinal research on the academic identity of doctoral students and conducted further research on behalf of the Academic Administration Division of Oxford University. Her research interests focus on higher education systems, the quality of higher education and the student experience within it, addressing issues such as academic identity and the acquisition thereof. After working for the Universities of Bamberg and Würzburg she is now working as a post-doctoral research fellow at the German University of Administrative Science, Speyer where she is examining notions of space and place within the academic context. Susan is a member of the Society for Research into Higher Education (SRHE), speaker of the working committee on higher education within the German Society for Evaluation (DeGEval), German, Austrian and Swiss representative of the Oxford Education Society, Associate Fellow of the Higher Education Academy (HEA). She is co-publisher of the academic journal Qualität in der Wissenschaft (QiW) and reviewer for numerous international journals.

Lebenslauf (Curriculum vitae)

Publikationen (pdf-Download)

 

Wissenschaftlicher Werdegang

Weitere akademische Berufserfahrung

Mitgliedschaften

Reviewtätigkeiten

Konferenzbeiträge

Consultancy reports

Lehre

Wissenschaftlicher Werdegang 
2016
Visiting Research Fellow, University of Oxford (November-December)
Seit 2015Wissenschaftliche Mitarbeiterin, Lehrstuhl für Hochschul- und Wissensmanagement, Universität Speyer
2011-2015Qualitätsbeauftragte der Universität Würzburg Koordination und Aufbau des Qualitätsmanagements für die Systemakkreditierung
2010-2011
Qualitätsbeauftragte der Universität Bamberg
2005-2009

DPhil, University of Oxford (New College) mit einer Arbeit zum Thema: Investigating the Evaluation of Higher Education in Germany: A Case Study of Educational Science (Erziehungswissenschaft) in Baden- Württemberg)
Examiners: Prof. Dr. Rudolf Tippelt (LMU), Dr. David Mills (University of Oxford)

2008-2009

Wissenschaftliche Mitarbeiterin, University of Oxford
Student Services & Administration
Commissioned research project on behalf of the University: “Oxford University Degree Ceremonies Review”

 Wissenschaftliche Mitarbeiterin, University of Oxford, Learning Institute, “Next Generation of Social Scientists” Forschungsprojekt
Project leader: Prof. Dr. Lynn McAlpine
Seit 2008Associate Fellow Higher Education Academy (HEA)
2006-2009Lehrbeauftragte University of Oxford (MSc-, PGCE- und Continuing Education Kurse und summer schools)
1993 Master of Philosophy (Swiss Literature), University of Manchester mit einer Arbeit zum Aspects of Social Observation in the Works of Meinrad Inglin (1909-1938)
1986-1988Lektorin der Anglistik, Universität Regensburg
1985-1986Postgraduate Certificate in Education (PGCE), University of Oxford
1983-1984Foreign Language Teaching Assistant, Regensburg
1981-1985B.A. (Hons.) in German Language & Literature University of Manchester
 nach oben 

 

Weitere akademische Berufserfahrung

 
Seit 2014Mitherausgeberin der Zeitschrift Qualität in der Wissenschaft (QiW) Webler-Verlag, Bielefeld
Seit 2013Co-Sprecherin des AK Hochschulen der Deutschen Gesellschaft für Evaluation (DeGEval)
Sprecherin für Deutschland, Österreich, Schweiz, Oxford Education Society (OES) (http://www.oxes.org.uk/country-champions/susan-harris-huemmert/)
2008Gastherausgeberin der Zeitschrift Research in Comparative and International Education (RCIE) Vol. 5(1) Evaluation of Higher Education, Identification of Best Practice in International Quality Assurance (Abingdon: Symposium)
2007-2008 Herausgeberin New College Collection (New College, Oxford)
nach oben 

 

Mitgliedschaften 

 
Seit 2013Gesellschaft für Hochschulforschung (GfHf)
Seit 2007Gesellschaft für Evaluation (DeGEval)
Society for Research in Higher Education (SRHE)
Seit 1986 Alumna, New College, Oxford, University of Oxford
Oxford Union, University of Oxford
Seit 1985
Alumna, University of Manchester, G.B.

nach oben

 

 

Reviewtätigkeiten

Research in Comparative and International Education (RCIE)
 International Journal of Academic Development (IJAD)
 Higher Education Quarterly (HEQU)
 Beiträge zur Hochschulforschung (IHF)
 Qualität in der Wissenschaft (QiW)
 Society for Research in Higher Education Annual Conference (SRHE)
nach oben 

 

Konferenzbeiträge

 
Seit 2013
Mitorganisatorin der Frühjahrstagungen des AK Hochschulen der DeGEval
201215. Jahrestagung der DeGEval: Evaluation-Evidenz-Effekte, Potsdam. Vortrag zum Thema: Jahrhundert alte Traditionen erneuern: die “Graduation Review” als Beispiel einer ergebnisorientierten Evaluation
2011
Jahrestagung, Society for Research into Higher Education (SRHE), Newport, Wales. Vortrag zum Thema: Resistance is useless? The impact of policy change and accreditation practice in post-Bologna Germany
2010Fachtagung “Promotion – und was dann? Karriereorientierungen, -wege und -beratung des wissenschaftlichen Nachwuchses, Universität Rostock, Vortrag zum Thema „Promovierende: Wer sind wir eigentlich und was brauchen wir?“
 13. Jahrestagung der DeGEval „Evaluation und Methoden“, Luxemburg, Vortrag zum Thema: Evaluationen evaluieren: Methoden und Ergebnisse aus einer phänomenologischen Fallstudie der Erziehungswissenschaften
2009
University Partners Conference „Erste Gehversuche mit der System- akkreditierung, Bonn. Vortrag zum Thema „Qualität an deutschen Hochschulen? Vergleiche und Vorschläge aus der internationalen Perspektive“
2008
UCLAN conference „Academic Identities in Crisis?“ Preston, G.B. Vortrag zum Thema: Academic Practice: How do early career academics experience it?
 Universitätsstiftung Leucorea zu Wittenberg „Nachwuchsförderung in der Wissenschaft. Forschungsdesiderata und Projekte“, Wittenberg. Vortrag zum Thema: Next Generation of Social Scientists
 11. Jahrestagung der DeGEval, Klagenfurt. Vortrag zum Thema: Was erleben Hochschulevaluatoren? Eine qualitative Studie über die Arbeit einer Evaluationskommission in Baden-Württemberg
 Jahrestagung, Society for Research into Higher Education (SRHE), Liverpool, G.B. Vortrag zum Thema: The Values of Evaluators: A two-edged sword in times of uncertainty.
 Jahrestagung, American Educational Research Association (AERA), New York. Vortrag zum Thema: Doctoral Experience and Disciplines in Education and Economics. Mit Hopwood, N. & McAlpine, L.
2007
QAA/SRHE Tagung “Emerging Landscapes: Research into Quality Management in Higher Education, Birmingham, G.B. Vortrag zum Thema: Evaluations of Higher Education in Germany: A Question of Size?
2006
Jahrestagung, Society for Research into Higher Education (SRHE), Brighton, G.B. Vortrag zum Thema: Opening the Black Box: How do German evaluators make their decisions?
 Oxcheps Colloquium on Higher Education Policy, New College, Oxford. Vortrag zum Thema: Evaluation Culture in German Higher Education: An overview with reference to current changes in the German university environment.
nach oben
 

 

Consultancy reports 

 
2015Harris-Huemmert, S. Causes of differences in student outcomes (King’s College, London, ARC Network and The University of Manchester), HEFCE report, German contribution
2009
Hopwood, N., McAlpine, L., Mills, D., Alexander, P. Turner, G. Harris-Huemmert, S., & Paulson, J. The next generation of social scientists: key findings and recommendations (Oxford: University of Oxford / Centre for Excellence in Preparing for Academic Practice)
 Harris-Huemmert, S. & Lundsteen, N. Oxford University Degree Ceremonies Review, final report
nach oben 

 

Lehre 

 
2015 
Workshop „Qualität: Auf der Suche nach Definitionen“. Summer School am Institut für Sozialwissenschaften der Humboldt Universität zu Berlin
 Workshop „Qualität: Auf der Suche nach Definitionen“. Summer School am Institut für Sozialwissenschaften der Humboldt Universität zu Berlin 
2014
Seminar „Die PISA Studie: Methoden, Maßnahmen, Missverständnisse“, Zentrum für Lehrerbildung, Universität Würzburg
2013
Seminar “Teacher Education in Great Britain: it’s all about professional development“, Zentrum für Lehrerbildung, Universität Würzburg
2012
Seminar “Gute Lehre in der Medizin“, mentoring.med programme for qualified female doctors, Universität Würzburg
 Workshop “Qualitätsmanagement an Hochschulen: Ein Überblick”, Universität Duisburg-Essen
 Lecture “Quality Assurance in German Higher Education and in Würzburg, Würzburg-Umea Exchange Programme
2011
Seminar “British Schools and Universities: How do they work?” Zentrum für Lehrerbildung, Universität Würzburg
2009
Seminar ”Theory of Transition and its application to German Higher Education”, MSc in Comparative and International Education (Central and East European programme), Department of Education, Oxford University
2007Seminar “Fieldwork in the Context of German Higher Education: methodological challenges and considerations”, Comparative and International Education Seminar, Department of Education, Oxford University
 Lecture “A different kind of school: Eton College“, Summer School, Corpus Christi College, Oxford University
 Tutorial “Education in Germany”, Department of Education, Oxford University
 Tutorial “The PISA Study and the Bologna Process“, Department of Continuing Education, Oxford University
2006
Seminar “Preparing interviews in schools”, PGCE programme, Department of Education, Oxford University 
 Lecture “A different kind of school: Eton College“, Summer School, Corpus Christi College, Oxford University
 Seminar “Evaluation Culture in German Higher Education”, Higher Education Research Symposium, New College, Oxford University
nach oben 

 

Publikationen

** Double-blind Peer-reviewed * Peer-reviewed

*Harris-Huemmert, S. (2016)
New Paths for Innovation in the Public Sector, Die Öffentliche Verwaltung-DÖV 18/2016 September.

*Mitterauer, L., Harris-Huemmert, S. & Pohlenz, P. (Hrsg.) (2016)
Wie wirken Evaluationen in Hochschulen? Erwünschte und unerwünschte Effekte, UVW, Bielefeld.

*Harris-Huemmert, S. (2016)
Thoughts on the meaning and evolution of the term ‚quality‘ in higher education, Qualität in der Wissenschaft 2/2016, UVW, Bielefeld, 39-45.

*Harris-Huemmert, S., (2015)
Student attrition: a search for adequate definitions and initial findings from a university-wide student survey, Qualität in der Wissenschaft 3+4/2015. pp.81-86, UVW, Bielefeld.

*Harris-Huemmert, S., Mitterauer, L. & Pohlenz, P. (ed.), (2015)
Heterogenität der Studierenden. Herausforderung für die Qualitätsentwicklung in Studium und Lehre, neuer Fokus für die Evaluation? UVW, Bielefeld.

Harris-Huemmert, S., (2015)
Causes of differences in student outcomes
(King's College, London, ARC Network and The University of Manchester), final report, German expert.

Harris-Huemmert, S., Mitterauer, L. & Pohlenz, P.(ed.), (2014)
Evaluation im Kontext der Hochschule
Sammelband zur Situation von Evaluation in Deutschland und Österreich. DeGEval, Frankfurt.

**Alexander, P., Harris-Huemmert, S. & McAlpine, L., (2014)
Tools for reflection on the academic identity of doctoral students
International Journal for Academic Development (IJAD), 19(3). pp. 162-173. Taylor & Francis online.
http://www.tandfonline.com/doi/abs/10.1080/1360144X.2013.817333

Hopwood, N., Alexander. P., Harris-Huemmert, S., McAlpine, L. & Wagstaff, S., (2011)
The Hidden Realities of Life as a Doctoral Student
in: V. Kumar & A. Lee (ed.) Doctoral Education in International Context: Connecting Local, Regional and Global Perspectives. pp. 213-233. Universiti Putra Malaysia Press, Serdang Malaysia.

Harris-Huemmert, S., (2011)
Evaluating Evaluators: An Evaluation of Education in Germany
VS Research/Springer, Wiesbaden.

**Harris-Huemmert, S., (2010)
The Identification of Best Practice in International Quality Assurance
in S. Harris-Huemmert (ed.) Evaluation of Higher Education
Research in Comparative and International Education, 5(1). pp. 112-121. SAGE journals.
http://journals.sagepub.com/doi/pdf/10.2304/rcie.2010.5.1.111

**Harris-Huemmert, S., (ed.), (2010)
Evaluation of Higher Evaluation of Higher Education
Research in Comparative and International Education, 5(1). SAGE journals.
http://journals.sagepub.com/doi/abs/10.2304/rcie.2010.5.1.1
Harris-Huemmert, S., (2010)
Quality in German Higher Education? Comparisons and Suggestions from an International Perspective
in B. Krahn & C. Reitz (ed.) Erste Versuche mit der Systemakkreditierung: Erfahrungen und Perspektiven, pp. 79-90. Bonn, University Partners.

**Harris-Huemmert, S., (2008)
Evaluators of Higher Education in Germany: Are they "fit for purpose"?
Quality in Higher Education, 14(1). pp. 55-65. Routledge: Abingdon.
http://www.tandfonline.com/doi/abs/10.1080/13538320802011722

**Harris-Huemmert, S., (2007)
Researching External Evaluators of Higher Education in Germany: methods and techniques
Research in Comparative and International Education, 2(2). pp. 135-143. SAGE journals.
http://journals.sagepub.com/doi/abs/10.2304/rcie.2007.2.2.135

Harris-Huemmert, S., (2006)
Evaluation Culture in German Higher Education: An overview with reference to current changes in the German university environment
Oxcheps Colloquium on Higher Education Policy, occasional paper, n.27, Oxford, 28. April (special edition), 5(1). pp. 111-121.

Harris, S., (1993)
unpublished MPhil thesis, Aspects of Social Observation in the Works of Meinrad Inglin 1909-1938, University of Manchester. Also available Kantonsbibliothek Schwyz.

*Harris, S., (1992)
Nietzsche and Meinrad Inglin: from Übermensch to Narrentänzer
in Silenus Laughed, Vol.3, Journal of the Department of General Philosophy, University of Sydney, Australia, July/August.
http://trove.nla.gov.au/work/11093523?q&versionId=12986528

Harris, S., (1988)
First Time Out
Litspeak, Vol.1, (Regensburg: Anglistisches Literaturgespräch)

nach oben