Herzlich Willkommen am Lehrstuhl für Informations- und Kommunikationsmanagement

 

 

Aktuelle Publikationen

  • Multichannel Marketing, Strategy - Design - Digital Technology, Heidelberg 2024
  • Digital Business, Strategien, Geschäftsmodelle und Technologien, 8. Auflage, Wiesbaden 2024
  • Digital Business and Electronic Commerce: Strategy, Business Models and Technology, 2nd Edition, Heidelberg 2024
  • Digital-Marketing – Grundlagen, Instrumente und Prozesse, 5. Auflage, Wiesbaden 2024
  • Digital Business Models - A Literature-Based Taxonomy and Research Avenues, in: International Journal of Innovation Management, DOI: 10.1142/S1363919623300039 (zusammen mit Wilhelm M. Müller und Dr. Paul F. Langer)
  • Open Innovation and Digital Government - Dynamic Capabilities and Digital Ideation Methods to Create Public Value, in: International Journal of Public Sector Performance Management, DOI: 10.1504/IJPSPM.2021.10041808 (zusammen mit Paul F. Langer)
  • Medien- und Internetmanagement, 11. Auflage, Wiesbaden 2023
  • Digital Transformation Driven Business Model Innovation, in: Erik Stavnsager Rasmussen and Nicolaj Hannesbo Petersen, Handbook of Research on Business Model Innovation through Disruption and Digitalisation, IGI Global 2023 (zusammen mit Pascal R. M. Kubin)
  • An Integrative Collaborative Ecosystem for Smart Cities - A Framework for Organizational Governance, in: International Journal of Public Administration, Vol. 46, No. 7, 2023 (zusammen mit Wilhelm M. Müller)
  • An Integrated Model of Digital Open Government, in: International Journal of Public Administration, Vol. 46, No. 13, 2023 (zusammen mit Marcel Becker und Paul F. Langer)
  • Open Government: Development, Concept, and Future Research Directions, in: International Journal of Public Administration, Vol. 46, No 12, 2023 (zusammen mit Marcel Becker und Jan C. Weyerer)
  • An Integrative Collaborative Ecosystem for Smart Cities - A Framework for Organizational Governance, in: International Journal of Public Administration, Vol. 46, No. 7, 2023 (zusammen mit Wilhelm M. Müller)
  • Mobile Government: Research Development and Research Perspectives, in: International Journal of Public Administration, Vol. 46, No. 4, 2023 (zusammen mit Isabell Falke und Daniel Schmitt)
  • An Integrated Framework for Public Service Provision in Smart Cities, in: International Journal of Public Sector Performance Management, Vol. 11, No, 3, 2023 (zusammen mit Wilhelm M. Müller)
  • Business model innovation in the public sector: an integrative framework, in: Public Management Review, Vol. 25, No. 2, 2023 (zusammen mit  Pascal R. M. Kubin und Jan C. Weyerer)
  • Social Media Marketing - A Systematic Review of Quantitative Empirical Studies, in  Journal of Business and Management, Vol. 29, No. 1, 2023  (zusammen mit Isabell Balzer)
  • Public Business Model Management: A Literature Review-Based Integrated Framework, in: International Journal of Public Sector Performance Management, Vol. 11, No. 1, 2023 (zusammen mit Julia Kohler und Jan C. Weyerer)
  • Digitale Transformation und digitale Automatisierung, in: Wirtschaftswissenschaftliches Studium (WiSt), 52. Jahrgang, Nr. 2-3/2023, (zusammen mit Pascal R. M. Kubin)
  • Multi Channel Marketing – Grundlagen, Instrumente und Strategien, 3. Auflage, Wiesbaden 2022
  • E-Government  - Strategie, Organisation und Technologie, Wiesbaden 2022
  • Digital Government – Strategy, Government Models and Technology, Heidelberg 2022
  • An Ecosystem Framework of AI Governance, in: Oxford Handbook on AI Governance, Bullock, J. (ed.), Oxford University Press: Oxford 2022 (zusammen mit Paul F. Langer und Jan C. Weyerer)
  • The Concept of Business Models - Development and Research Perspectives, in: International Journal of Innovation Management, Vol. 26, No. 7, 2022 (zusammen mit Wilhelm M. Müller und Dr. Paul F. Langer)
  • Governance of Artificial Intelligence: A Risk and Guideline-Based Integrative Framework, in: Government Information Quarterly, Vol. 39, No. 4, 2022 (zusammen mit Jan C. Weyerer und Ines Kehl)
  • Open Government Data: A Systematic Literature Review of Empirical Research, in: Electronic Markets, Vol. 32, No. 4, 2022 (zusammen mit Jan C. Weyerer, Marcel Becker und Wilhelm M. Müller)
  • Smart City Services: An Empirical Analysis of Citizen Preferences, in: Public Organization Review, Vol. 22, No. 4, 2022 (zusammen mit Marcel Becker und Florian W. Schmidt)
  • Digital Disruption and Digital Transformation: A Strategic Integrative Framework, in: International Journal of Innovation Management, Vol. 26, No. 3, 2022 (zusammen mit Jan C. Weyerer und Johanna K. Heckeroth)
  • Quo Vadis Business Model Innovation? BMI Status, Development and Research Implications, in: International Journal of Innovation Management, Vol. 26, No. 1, 2022  (zusammen mit Wilhelm M. Müller und Paul F. Langer)
  • Digital Business and Electronic Commerce: Strategy, Business Models and Technology, Heidelberg 2021
  • An Empirical Analysis of Location-Based Mobile Advertising - Determinants, Success Factors and Moderating Effects, in: Journal of Interactive Marketing, Vol. 54, May 2021 (zusammen mit Dr. Oliver Tuna Kurtz und Paul F. Langer)
  • Determinants of mHealth Success: An Empirical Investigation of a User Perspective, in: International Journal of Information Management, Vol. 59, Aug. 2021 (zusammen mit Dr. Steven Birkmeyer und Paul F. Langer)
  • Artificial Intelligence in the Public Sector - A Research Agenda, in: International Journal of Public Administration, Vol. 44, No. 13, 2021 (zusammen mit Paul F. Langer und Carolina Fenner)
  • Digital Pandemic Response Systems: A Strategic Management Framework Against Covid-19, in: International Journal of Public Administration, Vol. 44, No. 11-12, 2021 (zusammen mit Wilhelm M. Müller und Jan C. Weyerer)
  • Citizens and Mobile Government: An Empirical Analysis of Antecedents and Consequences of mGov Usage, in: International Review of Administrative Sciences, Vol. 87, No. 3, 2021 (zusammen mit Dr. Steven Birkmeyer und Paul F. Langer)
  • Digital Government: Business Model Development For Public Value Creation-A Dynamic Capabilities Based Framework, in: Public Administration Quarterly, Vol. 45, No. 3, 2021 (zusammen mit Paul F. Langer und Florian W. Schmidt)
  • A Meta-Analysis of Smart City Research and Its Future Research Implications, in: International Public Management Review, Vol. 21, No. 2, 2021  (zusammen mit Wilhelm M. Müller)
  • Digital Public Services in Smart Cities – An Empirical Analysis of Lead User Preferences, in: Public Organization Review, Vol. 21, No. 2, 2021 (zusammen mit Wilhelm M. Müller und Florian W. Schmidt)
  • Strategic Corporate Governance Factors for Municipally-owned Companies: An Empirical Analysis from a Municipal Perspective, in: International Review of Administrative Sciences,  Vol. 87, No. 1, 2021 (zusammen mit Prof. Dr. Peter Daiser)
  • Success Factors of Brand Community Management in Social Media, in: International Journal of Electronic Business, Vol. 16, No. 1, 2021 (zusammen mit Dr. Vincent Göttel und Paul F. Langer)
  • Digitale Plattformen – Struktur und Ausgestaltung der digitalen Intermediation, in: Wirtschaftswissenschaftliches Studium (WiSt), 50. Jahrgang, Nr. 12/2021 (zusammen mit Paul F. Langer)
  • Digitale Disruption - Bedeutung, Auswirkungen und Strategien, in: Wirtschaftswissenschaftliches Studium (WiSt), 50. Jahrgang, Nr. 7/2021 (zusammen mit Paul F. Langer)
  • E-Government in Deutschland: Entwicklung, Barrieren und Verbesserungsansätze, in: Verwaltung & Management - Zeitschrift für moderne Verwaltung,  27. Jahrgang, Nr. 5/2021  (zusammen mit Pascal R. M. Kubin)
  • Covid 19: ein digital basiertes Anti-Pandemie-Konzept, in: Verwaltung und Management - Zeitschrift für moderne Verwaltung, 27. Jahrgang, Nr. 2/2021 (zusammen mit Isabell Falke, Wilhelm M. Müller und Jan C. Weyerer)
  • Business Model Management – Design – Instrumente – Erfolgsfaktoren von Geschäftsmodellen, 5. Auflage, Wiesbaden 2020
  • Electronic Business, 7. Auflage, Wiesbaden 2020
  • Media Management – Strategy, Business Models, and Case Studies, Second Edition, Heidelberg 2020
  • Business Model Management – Design, Process, Instruments, Second Edition, Heidelberg 2020
  • The Dark Sides of Artificial Intelligence: An Integrated AI Governance Framework for Public Administration, in: International Journal of Public Administration, Vol. 43, No. 9, 2020 (zusammen mit Benjamin J. Sturm und Jan C. Weyerer)
  • Public Social Media Services: A Citizens’ Perspective, in: Public Performance & Management Review, Vol 43, No. 6, 2020 (zusammen mit Paul F. Langer; Dr. Vincent Göttel; Dr. Marc-Julian Thomas)
  • Public Smart Service Provision in Smart Cities: A Case-Study-Based Approach, in: International Journal of of Public Administration, Vol. 43, No. 6, 2020 (zusammen mit Wilhelm M. Müller, Florian W. Schmidt)
  • Antecedents and Consequences of Public Administration's Social Media Website Attractiveness, in: International Review of Administrative Science, Vol. 86, No. 2, 2020 (zusammen mit Dr. Vincent Göttel; Paul F. Langer; Marc-Julian Thomas)
  • Open Government and Citizen Participation: An Empirical Analysis of Citizen Expectancy towards Open Government Data, in: International Review of Administrative Sciences, Vol. 86, No. 1, 2020 (zusammen mit Jan C. Weyerer und Michael Rösch)

Kontakt

Univ.-Prof. Dr. Bernd Wirtz
Lehrstuhl Wirtz - Lehrstuhlinhaber


Telefon: 06232 / 654-324
E-Mail: ls-wirtz@uni-speyer.de

Deutsche Universität für Verwaltungswissenschaften Speyer

Postfach 14 09 - 67324 Speyer
Freiherr-vom-Stein-Straße 2
67346 Speyer